Dit job

Ferie

Den 1. september 2020 trådte en ny ferielov i kraft. Det betyder kort fortalt, at man kan optjene og afholde ferie på samme tid.

Når du er ansat på en skole, er ferien som hovedregel ”kollektiv ferie”. Det betyder, at alle holder ferie samtidig, nemlig når skolen er lukket. Silkeborg Kommune fastlægger altid en ferieplan, der gælder for alle kommunens skoler. Ferieplanen kan ses herunder. Hvis du ikke er ansat i Silkeborg Kommune skal du i stedet henvende dig til din tillidsrepræsentant for at få at vide, hvornår din ferie er placeret.

Ferien er normalt placeret på skolefridage. En lærer har normalt 210 arbejdsdage pr. skoleår, så det er Ikke alle skolelukkedage, der er feriedage. Det er vigtigt at vide, hvilke lukkedage, der er feriedage, og hvilke der er ”afspadseringsdage”.

Skoleferier 2021/2022:

Første skoledag mandag den 9. august

Efterårsferie: Lørdag 16. oktober - søndag 23. oktober

Juleferie: Lørdag 18. december – søndag 2. januar

Vinterferie: Lørdag 12. februar – søndag 20. februar

Påskeferie: Lørdag 9. april– mandag 18. april

St. Bededag: Fredag 13. april

Kr. Himmelfartsferie: Torsdag den 26. maj – søndag den 29. maj

Grundlovsdag: søndag den 5. juni

Pinseferie: Lørdag den 4. juni– mandag den 6. juni

Sommerferie: Lørdag den 25. juni – søndag den 7. august

De nævnte dage er inklusive

I Silkeborg er den kollektive ferie placeret i 4 uger i juli og i vinterferien uge 7. Feriens placering drøftes i Afdelings - MED skole i Silkeborg Kommune. Her Silkeborg Lærerforening mulighed for at drøfte feriens placering.